Fundraising voor social profit

De ice bucket challenge kopiƫren?

De Amerikaanse ALS Association haalde in de zomer van 2014 in de VS een bijzondere oogst binnen: 739.000 nieuwe donateurs en 41,8 miljoen dollar aan giften. Droom je als fondsenwerver ook van zo'n gigantisch succes?

Succesfactoren

De Ice Bucket Challenge voldoet aan alle voorwaarden om van een actie een succes te maken:
- zeer eenvoudig uit te voeren,
- een hoge fun-factor,
- leuk voor het persoonlijk imago van de deelnemer,
- perfect om te delen via sociale media,
- gecombineerd met het multiplicatoreffect van de kettingbrief,
- en een stevige portie sociale druk (quasi onmogelijk om de challenge te weigeren).

Het ligt allemaal zo voor de hand. Je vraagt je af waarom die duizenden fondsenwervers en hun marketeers over de hele wereld zelf niet eerder zo'n campagne hebben bedacht.

Maar, is hier wel sprake van een 'campagne'?

De cruciale succesfactor heb je niet in de hand

De geschiedenis van het ontstaan van de ALS Ice Bucket Challenge maakt veel duidelijk. Het idee om een emmer ijskoud water over jezelf uit te kieperen, ontstaat ergens in juni/begin juli in het Amerikaanse golfcircuit als een zomers vermaak gekoppeld aan het goede doel. Geen uitgedachte marketingactie van een of ander goed doel, maar iets dat groeit tussen 'vrienden onder elkaar'. Je kiest zelf het goede doel waaraan je doneert.

Half juli beslist golfer Charles Kennedy om zijn donatie te schenken aan de ALS Association. Via via bereikt dit berichtje Pat Quinn, een ALS-patiënt uit New York. Hij daagt op zijn beurt zijn vriend Pete Frates uit. Pete is een professionele baseballspeler van 27 jaar die in 2012 te horen krijgt dat hij ALS heeft. Hij post de uitdaging op zijn Facebookpagina en geeft ze o.a. door aan zijn vriend Tom Brady, een van de beste en populairste quarterbacks uit het Amerikaanse football. Zo rolt de bal het circuit in van bekende Amerikanen.

Van een uitgekiende en georchestreerde campagne door de ALS Association is geen sprake. Alles is puur toeval. En dat is waarschijnlijk net de cruciale succesfactor.

Pas op voor Lottodromen

De verleiding is groot om als fondsenwerver op zoek te gaan naar het volgende ice bucket-idee. Die zullen de komende maanden ongetwijfeld opduiken. Uit cijfers blijkt dat vermoedelijk tot 90% van de mensen die aan de ALS Ice Bucket Challenge hebben deelgenomen, uiteindelijk geen geld hebben gestort.

Investeer geen nodeloze energie in het bedenken van de volgende Ice Bucket Challenge. Dat is zoals dromen van Lotto-winst en ondertussen het echte werk laten staan. Daarmee help je je organisatie niet vooruit, integendeel! Focus op het - creatief - werven van giften.

(geschreven in 2015, maar anno 2020 nog steeds actueel)