Fundraising voor social profit

Hoe online giften werven?

Het mobiele en sociale internet stuwt ons naar nieuwe digitale toepassingen, die ook voor fondsenwerving ingrijpend en disruptief zijn.  Niemand wil de trein missen, maar de vrees voor hoge kosten en lage inkomsten is groot. Kan je efficiënte direct mail technieken overplanten naar het web?

Vanuit onze eigen ervaring en een kleinschalig marktonderzoek mogen we concluderen dat online landingspagina's (zelfs als die speciaal ontworpen zijn) weinig succes kennen. Het internet leent zich moeilijk voor de klassieke manier van giften vragen, ook niet als je die 'kopieert' naar een eigen digitale omgeving

Friendraising: de digitale sleutel tot online fundraising

Vrienden die online geld ophalen bij hun vrienden voor een goed doel: dat is vandaag de meest succesvolle online fundraising. Zonder enige twijfel.

De digitale invalshoek is anders dan bij direct mail: je bent uit op het engagement van je supporter, niet op zijn geld.

Op een online platform creëren supporters van een goed doel hun eigen donatiepagina. Daar zamelen ze voor hun favoriete organisatie geld in naar aanleiding van een verjaardag, een geboorte of een deelname aan een evenement.

Er bestaan goede kant-en-klare platformen zoals Koalect, iRaiser, Kentaa enz. Een pagina opzetten kost voor de supporter weinig moeite en tijd. Online betalen gaat vlot. Ook als organisatie ga je snel van start.

Een friendraisingplatform op maat

Toch kunnen er redenen zijn waarom je als goed doel kiest voor een volledig op maat gemaakt platform. Een eigen friendraisingplatform ontwikkel je in het kader van een langetermijnstrategie waarbij je kiest om specifieke doelgroepen (dat kunnen ook bedrijven zijn) in een uniek kader aan te spreken. Dat unieke - digitale - kader zorgt voor de perfecte match tussen organisatie, doelgroep, engagement en fondsen werven.

De ontwikkeling ervan is een fikse drempel, maar eens die drempel genomen, til je je fondsenwerving naar een ander niveau. De keuze voor een eigen platform heeft vooral zin als je kiest voor een niche-toepassing 1° die perfect aansluit op de rest van de communicatie van de organisatie 2° waar de look-and-feel zeer belangrijk is 3° waar het competitieve element (het 'streefbedrag') geen rol speelt.

Enthousiaste supporters in plaats van passieve donateurs

Anders kijken naar online fondsenwerving en op zoek gaan naar enthousiaste supporters in plaats van passieve donateurs, is de beste online fondsenwerving. Laat vrienden hun vrienden overtuigen om aan uw goed doel te doneren.

De keuze van platform is een deel van het traject. Het is het sluitstuk van een digitale denkoefening. En het begin van een nieuw avontuur.