Fundraising voor social profit

Wat is de impact van social media op fundraising?

Een blog op UK Fundraising uit 2016 geeft enkele boeiende inzichten over het inzetten van social media voor een goed doel. Fundamenteel is er ondertussen niet veranderd. Wat het meest is bijgebleven: 1. "Social media has a lower engagement index among high-value donors." Waar je zou denken dat je belangrijkste en meest waardevolle donateurs op social media je posts liken en sharen, blijkt dat niet het geval te zijn.

Een blog op UK Fundraising geeft enkele boeiende inzichten over het inzetten van social media voor een goed doel. De aanleiding om even onze visie weer te geven.

Wat het meest is bijgebleven:

  1. "Social media has a lower engagement index among high-value donors." Waar je zou denken dat je belangrijkste en meest waardevolle donateurs op social media je posts liken en sharen, blijkt dat niet het geval te zijn.
  2. Fondsenwervers hebben te hoge verwachtingen over 'engagement' op social media. 
  3. Social media is nog niet evident voor fundraising, maar biedt kansen om de naamsbekendheid te verhogen. 

Ons advies voor wat Facebook betreft:

  1. Beschouw het aantal 'likes' en 'shares' niet als hét criterium om het bereik van je pagina en je boodschap te beoordelen.
  2. Gebruik Facebook in de eerste plaats om de naamsbekendheid van je organisatie te verhogen. Facebook beperkt het aantal organische posts dat doorkomt tot bij de achterban volgens een alleen door hen gekend algoritme. Niemand weet het exact, volgens schattingen bereikt een gewone post slechts 5 tot 20% van het aantal mensen die je pagina liket. Voorzie daarvoor een stevig advertentiebudget zodat je gedurende voldoende lange tijd voldoende bereik creëert. 
  3. Je moet de mensen uiteindelijk op je website krijgen: daar kan jij hen verder meenemen in je verhaal. Met Google Analytics meet je de traffic die vanuit Facebook naar je website gaat.
  4. Denk goed na over de branding op je pagina. Post niet om het even wat. Zet de thema's en acties die je wil brengen in een kalender, doe dat telkens voor 3 maanden. Zo vermijd je ad-hocbeslissingen.
  5. Neem de tijd om het effect van je inspanningen te meten: het bereik van je posts, de impact van het advertentiebudget, traffic naar de website enz. Voor de meeste organisaties is een horizon van 3 maanden perfect.

Studiostraid staat je bij met de combinatie van: strategie, jaarplanning en volledige Facebookfeed (vormgeving, copy en opvolging).

Gepost op 201010.

Nik Grymonprez
Nik heeft een ruime expertise in fundraising, branding en content marketing.