Fundraising voor social profit

Het geheim van een effectieve mailinglist

E-mailmarketing is al vaak dood verklaard. Toch staat die oude toepassing vandaag nog steeds op nr. 1 in de ROI-hitparade van de online marketingplatformen. Dat verwondert ons niet. E-mail hééft iets. Tenminste, als je zijn magische kracht aanwendt.

Als e-mail goed wordt uitgevoerd, heeft het iets van een beklijvend concert. De artiest staat voor een bomvolle zaal en toch slaagt hij erin om bij de meeste toehoorders een gevoelige snaar te raken. De anonieme een-op-veelrelatie wordt op een magische manier omgezet in een persoonlijk contact. 

In vele blogs vind je richtlijnen en technieken die je helpen om dat effect te bereiken:

  •  Gebruik als afzender bij voorkeur een e-mailadres met een eigennaam (zeker geen info@ of newsletter@).
  •  Zorg ervoor dat je de antwoordmails ontvangt en beantwoordt – verschuil je nooit achter een no-reply-adres.
  •  Spreek je lezers op de juiste manier aan. In de meeste gevallen is 'Beste [voornaam]’ effectiever dan ‘ Geachte heer/mevrouw’.
  •  Vraag om reacties, commentaar, feedback, suggesties, etc.
  •  Zorg ervoor dat je lezer de e-mail in de beste omstandigheden kan lezen, ook als hij hem op zijn mobiele telefoon opent.
  •  Vermijd het gebruik van gladde of geforceerde templates — een e-mail is geen folder.
  •  Liever één duidelijke boodschap dan een opsomming van vele losse nieuwsitems.

Maar perfect toegepaste technieken volstaan niet. Er is meer nodig om van een “uitzending” een aanzet tot gesprek te maken. Net zoals in de concertzaal. Een artiest is geen machine die zijn nummers op een technisch perfecte manier uitvoert. Hij is van vlees en bloed. Hij legt zijn ziel in de uitvoering. Op zo’n manier dat niet hijzelf, maar de muziek sterker in de verf wordt gezet.

Een geslaagde e-mailcampagne draagt jouw stempel. Ze vertelt iets over jouw organisatie, maar je bent niet het onderwerp. Het gaat over iets dat de lezer aan het hart gaat. Hij leest als het ware tussen de regels door hoe betrokken je op de zaak bent. Dat schept een band. En vanuit die band kan iets groeien: meer interesse, meer vragen, een telefoontje of een antwoordmail. Het begin van een nieuwe samenwerking.