Fundraising voor social profit

Een klein kaartje met een grote impact

Hoelang is het geleden dat je nog eens een bedankingskaartje via de post van iemand hebt gekregen? Hoe voelde dat aan? Een bedankingskaartje is geen 'nice to have', maar een essentieel onderdeel in de retentiestrategie van iedere fondsenwerver.

Er zijn minstens vijf goede redenen waarom je als goed doel een bedankingskaartje stuurt na een gift:
1) Het kaartje wordt zeker gelezen.
2) Je geeft de ontvanger een heel warm en uniek gevoel.
3) De donateur hangt het kaartje op aan zijn frigo of het prikbord of zet het zichtbaar op de kast.
4) Een schenker wordt ambassadeur: "Weet je wat ik onlangs kreeg toen ik...".
5) Vele organisaties doen het niet, of te weinig of ongeïnspireerd. De betere van de klas vallen dus extra op.

Waarop moet je letten?
- Zorg dat het niet te lang duurt voor je een kaartje stuurt. Een maand na de gift is eigenlijk al te laat.
- Vermijd om het woord 'dankjewel' in koeien van letters op de voorkant van de kaart te zetten want iedereen doet dat. Verwijs liever met een creatieve zin naar de why en het feit dat je samen dingen realiseert.
- Zet geen minimumbedrag op de giftgever ("onze politiek is dat we enkel een kaartje sturen vanaf xx euro"). Doe het voor elke gift. Je zal verbaasd staan van het resultaat.

Het principe van de bedankingskaart hoeft niet beperkt te worden tot na een gift. Er zijn nog andere gelegenheden om iemand te bedanken met een persoonlijk kaartje: de verjaardag van de donateur, of als iemand x aantal jaren donateur is, of als een project is gerealiseerd enz.

Af en toe krijg ik van een direct-mail-fondsenwerver de opmerking dat zo'n kaartje geen impact heeft op de fondsenwerving, noch op korte, noch op lange termijn. Dat is best mogelijk: een ongeïnspireerd bedankingskaartje heeft weinig impact. Het is de kost van de postzegel niet waard. Een wauw-kaartje daarentegen - persoonlijk, origineel, authentiek - blijft hangen, versterkt de band met je donateur en zorgt voor nieuwe giften. Beschouw zo'n kaartje dus niet als een tussendoortje, maar besteed er de nodige aandacht aan. De fondsenwerving zal er goed bij varen!