Een blog op UK Fundraising uit 2016 geeft enkele boeiende inzichten over het inzetten van social media voor een goed doel. Fundamenteel is er ondertussen niet veranderd. Wat het meest is bijgebleven: 1. "Social media has a lower… lees verder
Hoelang is het geleden dat je nog eens een bedankingskaartje via de post van iemand hebt gekregen? Hoe voelde dat aan? Een bedankingskaartje is geen 'nice to have', maar een essentieel onderdeel in de retentiestrategie van iedere… lees verder
Het mattheuseffect is de sociologische vakterm voor het rijker worden van de rijken en het armer worden van de armen. Hoe speelt dat effect bij goede doelen en non-profitorganisaties? lees verder
Deze vraag stellen is een beetje als de doos van Pandora openen. lees verder
Het mobiele en sociale internet stuwt ons naar nieuwe digitale toepassingen, die ook voor fondsenwerving ingrijpend en disruptief zijn. Niemand wil de trein missen, maar de vrees voor hoge kosten en lage inkomsten is groot. Kan… lees verder
Een congres in Amsterdam met als titel 'De Toekomst van Fondsenwerving'. Is die toekomst dan in gevaar? En moet het dan radicaal anders zoals op het congres werd bepleit? lees verder
Bij heel wat kleinere goede doelen en socialprofitorganisaties doet de vraag 'Is een goed doel een merk?' de wenkbrauwen fronsen. Sommigen voelen al de koude rillingen over hun rug lopen. Een merk is toch iets voor een commercieel… lees verder
E-mailmarketing is al vaak dood verklaard. Toch staat die oude toepassing vandaag nog steeds op nr. 1 in de ROI-hitparade van de online marketingplatformen. Dat verwondert ons niet. E-mail hééft iets. Tenminste, als je zijn magische… lees verder
Nogal wat organisaties zijn op zoek naar extra middelen bij het brede publiek. Het rendement van de klassieke techniek - de fondsenwervende brief - daalt. Evenementen brengen nog wel geld in het laatje, maar vragen grote inspanningen.… lees verder
De Amerikaanse ALS Association haalde in de zomer van 2014 in de VS een bijzondere oogst binnen: 739.000 nieuwe donateurs en 41,8 miljoen dollar aan giften. Droom je als fondsenwerver ook van zo'n gigantisch succes? lees verder
Waar komt de opvatting vandaan dat een gift voor het goede doel voor 100% naar de begunstigde moet gaan? Waarom vinden nogal wat mensen dat een goed doel niet mag investeren in communicatie en fondsenwerving? Wat is er zo vies… lees verder
Nogal wat kleine en middelgrote goede doelen hebben het moeilijk. Ze zijn afhankelijk van een kleine groep donateurs of enkele bedrijfssponsors. Onder het nobele motto 'alle centen moeten naar de begunstigden' hebben ze nooit… lees verder