blog > fondsenwerving

Hoe online giften werven?

Het mobiele en sociale internet stuwt ons naar nieuwe digitale toepassingen, die ook voor fondsenwerving ingrijpend en disruptief zijn.  Niemand wil de trein missen, maar de vrees voor hoge kosten en lage inkomsten is groot. Kan je efficiënte direct mail technieken overplanten naar het web?

Vanuit onze eigen ervaring en een kleinschalig marktonderzoek mogen we concluderen dat online landingspagina's (zelfs als die speciaal ontworpen zijn) weinig succes kennen. Het internet leent zich moeilijk voor de klassieke manier van giften vragen, ook niet als je die 'kopieert' naar een eigen digitale omgeving

Friendraising: de digitale sleutel tot online fundraising

Vrienden die online geld ophalen bij hun vrienden voor een goed doel: dat is vandaag de meest succesvolle online fundraising. Zonder enige twijfel.

De digitale invalshoek is anders dan bij direct mail: je bent uit op het engagement van je supporter, niet op zijn geld.

Op een online platform creëren supporters van een goed doel hun eigen donatiepagina. Daar zamelen ze voor hun favoriete organisatie geld in naar aanleiding van een verjaardag, een geboorte of een deelname aan een evenement.

Online fundraising: kant-en-klare platformen

U kunt gebruik maken van kant-en-klare platformen zoals Koalect of Dono. Een pagina opzetten kost in de regel voor de supporter - of het supportersteam, want dat werkt nog veel beter - weinig moeite en tijd. Online betalen gaat vlot.

Voor kleine goede doelen is een quasi gratis platform zoals dono.be een interessante optie. Je kan weinig personaliseren, waardoor je soms het gevoel bekruipt dat het platform de gesprekspartner is, en niet het goede doel.

Een performanter platform, volledig van Belgische makelij, is Koalect. Koalect laat behoorlijk wat personalisatie toe. Dat is belangrijk als u eigen evenementen opzet. Omdat de onderliggende technologie voortdurend evolueert, is de keuze voor een platform als Koalect ook vanuit technisch oogpunt veruit de verstandige beslissing.

Een friendraisingplatform op maat

Toch kunnen er redenen zijn waarom je als goed doel kiest voor een volledig op maat gemaakt platform. Een eigen friendraisingplatform ontwikkel je in het kader van een langetermijnstrategie waarbij je kiest om specifieke doelgroepen (dat kunnen ook bedrijven zijn) in een uniek kader aan te spreken. Dat unieke - digitale - kader zorgt voor de perfecte match tussen organisatie, doelgroep, engagement en fondsen werven.

De ontwikkeling ervan is een fikse drempel, maar eens die drempel genomen, tilt u uw fondsenwerving naar een ander niveau. De keuze voor een eigen platform heeft vooral zin als u kiest voor een niche-toepassing 1° die perfect aansluit op de rest van de communicatie van de organisatie 2° waar de look-and-feel zeer belangrijk is 3° waar het competitieve element (het 'streefbedrag') geen rol speelt.

Wij hebben voor Memisa een eigen friendraisingplatform geïmplementeerd, actie.memisa.be. De webapplicatie heeft een eigen unieke stijl die volledig in de lijn ligt met de specifieke toepassing en doelgroep: geboortelijsten – jonge ouders. Tegelijkertijd sluit ze helemaal aan op de inhoudelijke werking van de organisatie (moedersterfte/gezondheidszorg). De website werkt volledig automatisch.

Enthousiaste supporters in plaats van passieve donateurs

Anders kijken naar online fondsenwerving en op zoek gaan naar enthousiaste supporters in plaats van passieve donateurs, is de beste online fondsenwerving. Laat vrienden hun vrienden overtuigen om aan uw goed doel te doneren.

De keuze van platform is een deel van het traject. Het is het sluitstuk van een digitale denkoefening. En het begin van een nieuw avontuur. 

De fundraising expertise van studiostraid

Studiostraid heeft de voorbije jaren heel wat expertise opgebouwd op het vlak van online branding en fundraising. U kunt een beroep op onze expertise doen voor:

  1. Een groeigerichte invulling van uw Facebookpagina, waar o.a. het stimuleren van traffic naar acties en naar friendraising platformen zoals Koalect onderdeel van is.
  2. De analyse, het ontwerp en de implementatie van een wervende website (dé plaats waar uw online branding gestalte krijgt) of een uniek friendraisingplatform.
  3. E-mails die uw achterban activeren.

 

Gepost op 170301.

Nik Grymonprez
Nik heeft een ruime expertise in fundraising, branding en content marketing.

Want more?

fondsenwerving

Een klein kaartje met een grote impact

Hoelang is het geleden dat je nog eens een bedankingskaartje via de post van iemand hebt gekregen? Hoe voelde dat aan? Een bedankingskaartje is geen 'nice to have', maar een essentieel onderdeel in de retentiestrategie van iedere… lees verder

fondsenwerving

De Toekomst van Fondsenwerving

Een congres in Amsterdam met als titel 'De Toekomst van Fondsenwerving'. Is die toekomst dan in gevaar? En moet het dan radicaal anders zoals op het congres werd bepleit? lees verder

fondsenwerving

GDPR, een storm in een glas water?

Rond de nieuwe privacywetgeving is veel te doen. Voor wie oud genoeg is, zoals deze schrijver, heeft het iets weg van de hype rond de millenniumbug. Of is er toch meer aan de hand? lees verder

fondsenwerving

Fondsen werven met hoofd en hart

Plannen, cijferen en evalueren: soms is fondsen werven net iets teveel een zaak van het hoofd. Gelukkig is er dat directe contact met ‘the cause’. Inspiratie en motivatie. Hart en hoofd. lees verder

fondsenwerving

Vermijd het mattheuseffect

Het mattheuseffect is de sociologische vakterm voor het rijker worden van de rijken en het armer worden van de armen. Hoe speelt dat effect bij goede doelen en non-profitorganisaties? lees verder

fondsenwerving

Hoeveel fondsenwervende mailings stuur ik uit?

Deze vraag stellen is een beetje als de doos van Pandora openen. lees verder

fondsenwerving

Hoe online giften werven?

Het mobiele en sociale internet stuwt ons naar nieuwe digitale toepassingen, die ook voor fondsenwerving ingrijpend en disruptief zijn.  Niemand wil de trein missen, maar de vrees voor hoge kosten en lage inkomsten is groot. Kan… lees verder

fondsenwerving

2017: Het jaar van de haan en de hoop

Beleven we dit jaar een kentering? Krijgen non-profitorganisaties de tijdsgeest aan hun kant? Het lijkt in het Jaar van de Haan en van de dadendrang van Trump en Co twijfelachtig. En toch. lees verder

fondsenwerving

crowdfunding: de snelle binnenweg?

Crowdfunding is niet nieuw. Deze vorm van financiering werd al toegepast in het begin van de 18de eeuw: in 1728 bood een Duitse uitgever op de Paasbeurs van Leipzig een 11-delige reeks over Luther te koop aan door prenumeratie.… lees verder

fondsenwerving

Impressies van het IFC

Ik heb mijn deelname lang uitgesteld. Uiteindelijk heb ik dit jaar het International Fundraising Congress (IFC2016) meegemaakt. Een bijzondere belevenis. Ook voor mijn notitieboekje. Het zit zijn duimen en vingers nog af te likken… lees verder

fondsenwerving

Wat met direct mail?

Sinds de financiële crisis is de kloof tussen rijk en arm groter geworden. De middenklasse krimpt. Gaan goede doelen dat merken in hun fondsenwerving? Blijft direct mail de belangrijkste techniek? lees verder

communicatie

Stop met social media marketing

Heeft je organisatie een Facebookpagina? Natuurlijk! Is ze aanwezig op twitter, Pinterest, Instagram of Snapchat? Prima. Maar noem wat je op die digitale platformen doet geen social media marketing. Voor je het weet sta je op… lees verder

communicatie

Is een goed doel een merk?

Bij heel wat kleinere goede doelen en socialprofitorganisaties doet de vraag 'Is een goed doel een merk?' de wenkbrauwen fronsen. Sommigen voelen al de koude rillingen over hun rug lopen. Een merk is toch iets voor een commercieel… lees verder

fondsenwerving

Authenticiteit vraagt altijd om een strikje

Authenticiteit is hot. Maar wat houdt het nu eigenlijk in? Is het zoals Van Dale omschrijft 'betrouwbaar, geloofwaardig, echt'? Wie beslist daarover? Voor de lovers is Apple een authentiek merk. De tegenstanders vinden het een… lees verder

communicatie

Zet Facebook slim in

Een blog op UK Fundraising geeft enkele boeiende inzichten over het inzetten van social media voor een goed doel. De aanleiding om even onze visie weer te geven. Wat het meest is bijgebleven: 1. "Social media has a lower engagement… lees verder

communicatie

Het geheim van een effectieve mailinglist

E-mailmarketing is al vaak dood verklaard. Toch staat die oude toepassing vandaag nog steeds op nr. 1 in de ROI-hitparade van de online marketingplatformen. Dat verwondert ons niet. E-mail hééft iets. Tenminste, als u zijn magische… lees verder

communicatie

100.000 euro gratis online mediaruimte

Als non-profitorganisatie loont het absoluut de moeite om een aanvraag in te dienen voor het Google Grantsprogramma. Bij goedkeuring mag u elke dag voor €300 gratis online adverteren. Dat is op jaarbasis een mediabudget van €109.500.… lees verder

communicatie

Gaat uw website mee met de tijd?

Een website is geen huis. De vaste indeling in verdiepingen en kamers is veel te statisch. Zoiets verbouw je niet in een twee drie. Nieuwe content of nieuwe functionaliteiten kunnen niet wachten op een verbouwing. Ze moeten toegevoegd… lees verder

communicatie

Het comfort voor de beheerder

Hoe eenvoudig is het om in uw website tekst en beeld toe te voegen of aan te passen? Kunt u gemakkelijk een interne link leggen of een document downloadbaar maken? Het gebruiksgemak van een content management systeem (CMS) is… lees verder

communicatie

Websites met een eigen gezicht

Uw website ondersteunt de relatie met uw achterban en fungeert als eerste “reality check” voor anderen die uw naam gezien of gehoord hebben. Hun eerste indruk bepaalt in hoge mate of u voor hen relevant bent. lees verder

fondsenwerving

Waarom vele kleintjes belangrijk zijn

Nogal wat kleine en middelgrote goede doelen hebben het vandaag de dag moeilijk. Ze zijn afhankelijk van een kleine groep donoren of enkele bedrijfssponsors. Onder het nobele motto 'alle centen moeten naar het goede doel' hebben… lees verder

fondsenwerving

5 supertips van een online fundraiser

We steken het niet onder stoelen of banken: we zijn fan van de Amerikaanse ngo charity:water. Hun communicatie is voor ons een bron van inspiratie. In zijn afscheidsblog geeft Paull Young een unieke kijk achter de communicatiestrategie… lees verder

fondsenwerving

De ice bucket challenge kopiëren?

De Amerikaanse ALS Association haalde in de zomer van 2014 in de VS een bijzondere oogst binnen: 739.000 nieuwe donateurs en 41,8 miljoen dollar aan giften. Droom je als fondsenwerver ook van zo'n gigantisch succes? lees verder

fondsenwerving

De mythe van de 100% gift

Waar komt de opvatting vandaan dat een gift voor het goede doel voor 100% naar de begunstigde moet gaan? Waarom vinden nogal wat mensen dat medewerkers van een goed doel niet veel mogen verdienen? Wat is er zo vies aan 'marketing… lees verder

fondsenwerving

5 tips om nieuwe donateurs te werven

Nogal wat organisaties zijn op zoek naar extra middelen bij het brede publiek. Het rendement van de klassieke techniek - de fondsenwervende brief - daalt. Evenementen brengen nog wel geld in het laatje, maar vragen grote inspanningen.… lees verder

communicatie

Wat doet een krantenlezer opkijken?

Een professionele jury met o.a. Jens Mortier (Mortierbrigade), Odin Saillé (Boondoggle) en Jan Teulingkx (Saatchi & Saatchi) heeft onze advertentie voor Memisa op de tweede plaats gezet van De Standaard Solidariteitsprijs 2013.… lees verder

fondsenwerving

Een inleefreis die blijft plakken

Samen met een aantal mensen uit het netwerk 'Ziekenhuis voor Ziekenhuis' (een organisatie van Memisa) landde ik op 17 februari op de luchthaven van Ndjili, Kinshasa. Van -3°C naar +32°C: het begin van een verblijf in een andere… lees verder